Het is opnieuw hoogdag voor de Belgische webshops! Van 22 tot en met 24 oktober vieren we al voor de 11de maal op rij de Dag van de Webshop. En laat je niet misleiden, wanneer we het woord ‘webshop’ horen denken we vaak aan de grote spelers zoals Zalando en Bol.com, maar we hoeven het niet eens zo ver van huis te zoeken. Ook heel wat lokale handelaars hebben, en zeker door de coronacrisis, zelf een eigen webshop waarop je naar hartenlust kan shoppen.
Toch is shoppen via een webshop niet helemaal zonder risico en dat zal elke handelaar zonder twijfel kunnen beamen. Stel je maar eens voor dat je stockageruimte vuur vat, je ziek komt te vallen en geen pakketjes kan opsturen of een pakketje beschadigd toekomt bij de consument. Je mag er niet aan denken! Zorg er dus voor dat je webshop voldoende verzekerd is voor situaties zoals hierboven vermeld.
Bescherm je eigen inbreng
Ook wanneer je met je webshop door een fout of een nalatigheid schade berokkent aan iemand anders, moet jij, als handelaar, instaan voor de vergoeding daarvan. Daarom is het aangeraden om een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.
Daarnaast kan het ook voorvallen dat er iets mis is met de geleverde goederen of dat je klant er op een of andere manier schade door ondervindt. Om je als handelaar te dekken hiervoor, kies je beter voor een verzekering “na-levering”. Deze zit gewoonlijk vervat onder je “BA Onderneming”.
Bescherm je producten
Vergeet ook zeker je brandverzekering niet. Misschien zal je de stockage van je webshop bij je thuis opslaan of huur je een extra opslagruimte. De kans is ook groot dat je bepaalde toestellen aanschaft om je service te verbeteren. Denk maar aan elektronische toestellen, inpaktoestellen enz. Denk er dus zeker aan om zowel je producten als je investeringen te beschermen tegen brand, overstromingen en diefstal.
Bescherm je rechten
Zoals elke ondernemer heeft ook de houder van een webwinkel baat bij een rechtsbijstandverzekering. Gerechtskosten kunnen namelijk hoog oplopen. Denk maar aan een schadeclaim van een klant of wanbetaling.
Bovendien zal een rechtsbijstandverzekeraar eerst proberen een zaak in der minne op te lossen, zodat discussies niet nodeloos aanslepen. Pas als een minnelijke schikking geen optie blijkt, kan het tot een rechtszaak komen.
Bescherm je gegevens en die van je klanten
Er bestaan speciale verzekeringspolissen die onder een benaming als “Data Protection” een ondernemer verzekeren tegen de schade door het verlies of diefstal van gegevens. Zowel voor wat betreft de gegevens die jij bezit (jouw klantenlijst, leverancierslijst of stock bijvoorbeeld) als voor de bankgegevens van jouw klanten die ze doorgeven wanneer ze online winkelen met hun kredietkaart.
Als die gegevens in verkeerde handen komen, kan dat gevaarlijke gevolgen met zich meebrengen. In dat geval moet de getroffen klant op zoek naar de aansprakelijke. Dat kan de websitebouwer zijn maar dat kan evengoed jij zijn. In dat geval is het nuttig om een dergelijke verzekering te hebben.
Bescherm je personeel
Voor een beginnende webshop is dit vaak nog niet aan de orde, maar naargelang je webshop groeit, is de kans groot dat je personeel in dienst neemt. Weet dan dat je als werkgever, van zodra je personeel in dienst neemt, je wettelijk verplicht bent om een arbeidsongevallenverzekering aan te gaan.
Bescherm jezelf
Nu je zaken doet, rekenen de klanten op continuïteit in je dienstverlening. Mocht jou iets overkomen, zoals een ziekte waardoor je even out bent, dan kunnen problemen en kosten opduiken. Bekijk daarom welke formules, zoals een verzekering “gewaarborgd inkomen” daar een oplossing op bieden.
Ben je zelf van plan om te starten met een webshop of heb je vragen over bovenstaande verzekeringen, aarzel dan zeker niet om je makelaar hierover te contacteren.